Drie tips voor beginnende sporters (met weinig motivatie!)

    0
    267

    Sporten, je ontkomt er niet altijd aan. We weten allemaal hoe belangrijk het is om voldoende te bewegen. Helaas schiet dit er nog dikwijls bij in. Want hoe kun je sporten als je al vol afschuw wegduikt bij enkel de gedachte hieraan. Niet iedereen is dol op sporten. Een abonnement op fitness in Kortrijk? Je moet er niet aan denken! Toch zal je wel iets moeten gaan doen om die winterkilo’s er straks weer vanaf te trainen of gewoon om weer wat strakker in je vel te komen. Dus je moet je toch maar eens over die drempel heen zetten. Gelukkig zijn er genoeg manieren waarop ook jij (zonder motivatie en een hekel aan sporten) enthousiast aan de slag zult gaan. Hier vind je drie tips voor de beginnende sporter!

    1. Sluit een abonnement af op een sportschool

    Als je zelf besluit om meer te gaan bewegen en dit van plan bent om thuis te gaan doen, dan is het natuurlijk heel verleidelijk om een keertje (of meerdere keren) over te slaan. Niemand die hier iets van zegt. Daarom is het goed om over een spreekwoordelijke stok achter de deur te beschikken. Door een abonnement af te sluiten, weet je zeker dat je vaker zult gaan sporten. Het is immers zonde om geld te betalen, wanneer je hier verder geen gebruik van maakt. Geef jezelf daarom wat extra motivatie door van een abonnement gebruik te maken.

    2. Maak er een routine van

    Misschien ben je niet dol op eten en toch eet je minimaal drie keer per dag. Dit doe je omdat je lichaam het aangeeft en je gewend bent om op deze momenten te eten. Het is routine geworden. Dat geldt ook voor tandenpoetsen en werken. Je bent het gewend en je doet het, omdat je weet dat het moet. Dit kan je natuurlijk ook met sporten toepassen. Maak er een routine van, zodat je het heel vanzelfsprekend vindt om op deze momenten te bewegen. Plan het in je agenda en hou je hier aan. Wanneer je dit een paar weken hebt gedaan, zal je merken dat het uiteindelijk moeiteloos zal gaan.

    3. Stel doelen

    Het is vaak lastig om ergens mee aan de slag te gaan als je niet weet waar je naar toe werkt. Hoe weet je wanneer je het op de juiste manier doet als je geen doelen voor jezelf hebt gesteld? Daarom is het belangrijk om niet alleen een hoofddoel, maar ook kleinere doelen te stellen. Hier kun je vervolgens naar toe werken. Begin met eenvoudige doelen, zoals tien minuten trainen zonder pauze te nemen, en werk toe naar jouw uiteindelijke hoofddoel. Op die manier wordt het interessant om te sporten en blijf je jezelf uitdagen.

    Zorg uiteraard ook voor een beloning wanneer je een klein of groot doel hebt behaald. Zo blijft het leuk. Denk aan een etentje of die nieuwe tas die je al maanden wilde of misschien wel een dagje spa. Daar wil je vast wel voor trainen!